luni, 3 august 2009

La Multi Ani Viola!

La Multi Ani!
Ieri am sarbatorit ziua de nastere a lui Viola, a implinit 1 an. Ne-am hotarat (cu Eszterke si cu sotul meu) sa-i facem un tort Dobos. Acest tort a fost inventat de bucatarul maghiar Dobos C. Jozsef in anul 1885. In foarte scurt timp tortul a capatat renume mondiala, au aparut mai mult de 100 de retete de tort Dobos. In anul 1906 bucatarul a publicat reteta originala. Conform retetei originale se fac 6 foi.

Momentan in zona noastra se fac 9 sau 11 foi de tort.

Iata reteta mea, invatata de la bunica mea:
-se bat 10 albusuri de oua, se adauga pe rand 400g de zahar, 10 galbenusuri si 300g de faina. Se coc 11 foi de tort in tava rotunda speciala pentru acest tort.
Intre timp se prepara crema:
-se freaca bine 250g de unt cu 50g de zahar pudra.
-se bat spuma in aburi 5 oua cu 250g de zahar si 3 linguri de cacao pana incepe sa fie mai tare. Dupa ce se raceste se adauga incet untul.

Se ung foile cu crema si se aseaza una peste cealalta, fara sa se unga ultima foaie. Si partea laterala a tortului se imbracain crema. Pe ultima foaie se pune zaharul caramelizat:
-se caramelizeaza intr-un vas 150g de zahar, o bucatica mica de unt si o lingurita de otet. Otetul se adauga numai cand zaharul este caramelizat. Se toarna pe ultima foaie de tort. Se intareste repede. Cu un cutit incalzit pe soba se taie in 24 de felii.

Putem sa decoram cu crema ramasa, sau cu diferite decoratiuni.
Eu am folosit crema de unt (50g de zahar si 50g de unt) pentru decorarea marginii tortului, iar pe mijlocul tortului am facut o decoratiune de trandafiri din martipan.


Copii repede au mancat decorurile, abia am reusit sa fac o poza :-)))).
Tortul Dobos este intr-adevar tortul pentru ocazii speciale si pentru persoane speciale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu