vineri, 25 noiembrie 2011

Sirop si marmelada de gutui


Gutuile imi aduc aminte de copilaria mea, de vacantele petrecute la tara, la bunica. Vara ne placea mult sa ne cataram pe pomul de gutui, iarna ne placea marmelada facuta de bunica.
In fiecare an astept toamna sa se coace gutuile. Nu mai avem pomul din gradina, am cumparat fructele de la piata. Si anul acesta am sunat-o pe bunica s-o intreb de reteta :-)))).
Am luat 2kg de gutui, le-am spalat bine. Am taiat cubulete, fara sa scot miezul, numai samburii. Le-am pus intr-o oala si am turnat apa cat sa le acopere. Am pus la fiert pana s-au inmuiat. Din zeama rezultata am facut sirop, am adaugat zahar, dupa gust (aproximativ 500g de zahar la 1l) si l-am pus fiert 5 minute. Am pus in sticle, pe deasupra un varf de salicil.
Am pasat fructele fierte si le-am pus inapoi in oala, pe foc. Dupa sfatul bunicii am amestecat aproape continuu, pana am vazut fundul tavii (ca si in cand facem mamaliga) . Atunci am adaugat 1kg de zahar, am amestecat toata pana s-a topit zaharul. Am luat de pe foc, si am pus in farfurii clatite inainte cu apa rece (mi-a iesit in 4 farfurii). Grosimea marmeladei nu trebuie sa depaseasca 1.5-2cm. Am pus farfuriile pe dulapul din bucatarie. Timp de 2-3 saptamani cateodata le intoarcem pe partea cealalta, sa se usuce bine.
Se pot folosi in nenumarate feluri: ca atare, taiate bucatele; rostogolite prin nuca, nuca de cocos; cu branzeturi, etc. De data aceasta eu le-am dat prin nuca de cocos.


A birsalmarol gyerekkori eveim jutnak eszembe, a nagyszuloknel toltott vakaciok. Nyaron imadtunk maszkalni a birsalmafan, telen alig vartuk, hogy elkeszuljon a birsalmasajt :-)))).
A birsalmafa kiveszett a kertbol, most mar piacrol vasarolt birsalmat hasznalunk. Az iden is vettem 2kg almat es felhivtam nagymamamat a receptert. O nagyon buszke arra, hogy megkerdezem ot es meg is csinalom, habar eleg maceras :-))).
A birsalmakat megmostam jol, hogy a szoros reszuk letisztuljon. Kockakra vagtam, a maghazat meghagytam, csak a magokat szedtem ki. Annyi vizet toltottem ra, hogy epp ellepje a gyumolcsot es foni tettem. Miutan eleg puhara elkeszult, leszurtem a levet.
A levehez cukrot tettem, 500g-t 1l lehez, es 5 percig foztem, aztan uvegekbe toltottem es tetejukre egy keshegynyi szalicilt szortam.
A gyumolcsot atpassziroztam es visszatettem a labasba foni. Szinte allando keveres mellett addig foztem, amig a labas aljat meglattam (mint a puliszka fozesenel). Hozzatettem 1kg cukrot es addig foztem, most mar allando keveres mellett, mert nagyon szokdosott, amig a cukor elolvadt. Elozoleg hideg vizzel kioblitett lapos tanyerokba tettem (4 tanyerba). Vigyazni kell, hogy a sajt vastagsaga ne haladja meg a 1.5-2cm, ellenkezo esetben nem szarad ki jol. A konyhaszekreny tetejen tartogattam es 2-3 heten keresztul parszor atforgattam, hogy mindket fele jol szaradjon ki.
Tobbfelekeppen fogyaszthatjuk: csak igy kockakra vagva; dioba, kokuszreszelekbe forgatva; sajtokkal, stb. En most kokuszba forgattam.
De hamarosan kovetkeznek a sajtos falatkak is :-)))).

3 comentarii:

  1. Nagyon szeretem a birsalmát, de idén kimaradt. Beugrok hozzád kóstolóra:-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Se putea sa nu faci tu ceva sa-mi faci pofta?pupici cu sclipici

    RăspundețiȘtergere
  3. Szia Gerdi, nagy szeretettel varlak, gyere!!!!

    Doinitza, merci mult!!!! Nu cred, pentru ca si tie iti plac toate ca si mine!!!!

    RăspundețiȘtergere